19 Kasım 2010 Cuma

Bir edebiyatçının blog'u



2010 yılının Haziran'ında 87 yaşında ölen Jose Saramago'nun bloğu olduğunu biliyor muydunuz?

Ben kitaplık temizliği yaparken öğrendim. Biriktirmek ve sonra temizlemek, insana çok şey öğretiyor. Biriktirirken kaçırdığını, vazgeçerken yakalıyorsun.  Cumhuriyet ve Radikal'in kitap eklerini biriktirmişim. Neden -mişim? Çünkü her hafta ikişer taneden incecik dergi, birdenbire belime doğru tırmanan bir yükseliş gösterdi. Önceleri masumdu kapladıkları yer... Sonra işgalci hale geldiklerini farketmeye başladım. İşte o zaman "ben bunları neden biriktirMİŞİM oldum. Sanki biri beni zorlamış gibi...

Neyse ki biriktiriciliğim henüz "çöpçü" sendromuna dönüşmedi. Bırakmayı biliyorum. Onları mahallenin veterinerine taşımadan önce elden geçirmeden bırakamıyorum yine de... (Neden veterinere taşındığını merak edenlere not düşeyim hemen. Kafeste bakımda olan kedilerin altına seriliyor. İşe yarıyorlar yani... Belediyenin geri dönüşüm kumbarasına atmaktansa, onlara hizmet etmesini tercih ediyorum.) Ve onları tek tek tararken ya okumaya fırsat bulamadığım için ya da düpedüz gözden kaçırdığım için atladığım bir sürü kitap olduğunu gördüm. Kitap eklerinin yanında bir not defteri bulundurmaya başladım. Henüz yarısı bitti. Ama iki sayfalık alınacak kitaplar listesi oluştu bile... Bunlardan biri de Saramağo'nun Not Defterimden isimli kitabı...

Cumhuriyet Kitap ekinde Ali Bulunmaz Saramago'nun blog serüvenini ; "İnternet müdavimlerinin büyük bölümünün blog'u var; hali pür melalini anlattığı, atıştığı, kimi zaman duygusallaştığı bir alan bu. Saramago'nun Not Defterimden başlıklı kitabı, kendisine ayrılan blog'da biraz zorlamayla, biraz merakla ama sonradan hoşlanarak yazdıklarından oluşuyor." cümleleriyle anlatmış.

"Gençlerin umutları asla, en azından şimdiye kadar dünyayı daha iyi yapmayı başaramadı. Yaşlıların yenilenmiş hırçınlıkları da dünyayı daha da kötüleştirecek dereceye varmadı."
"İnananlar Tanrılardan besleniyor, gelecek Noel'e kadar, gelecek yemeğe kadar hep tatminsiz bir maddi ve mistik açlıkla onu yutuyor, hazmediyor, yok ediyor."
"Dinler, birbirleriyle beraber yaşamı anlık ve geçici taktik nedenlerle faydalı olarak değerlendiren bütün sahte-evrensellik nutuklarına rağmen, sürekli bir karşılıklı düşmanlık durumunda yaşıyor."
"Herkes ateist olursa gezegen daha barışçıl olabilir."

Bu alıntılar da dergideki yazıdan... Kitabı en kısa zamanda edineceğim. Kitap 2008 yılında yayınlanmış... 87 yaşında öldüğüne göre blog yazımına en iyi ihtimalle 80 yaşından sonra başlamış Saramago... Teknolojiyle hala barışamayan "gençleri" düşününce, aslında gençliğin yaşla ilgisi olmadığı bir kez daha ispatlanıyor.

Ne mutllu, ömrünün sonuna kadar "genç" kalanlara...

1 yorum:

  1. tamer baran03 Ekim, 2011

    Saramago'nun blogu olduğunu ben de bu yazıdan öğrendim. Ellerine sağlık Kedi:)

    YanıtlaSil